جمعي از فعالان حقوقي و سياسي در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا، تاکيد کردند که اعلام اسامي مفسدان اقتصادي از سوي رييس جمهوري مي تواند اثرات مثبتي بر روي اقتصاد کشور و همچنين آگاه سازي مردم داشته باشد.

**رييس کميسيون حقوقي مجلس:هرکه نگران اعلام نام مفسدان اقتصادي باشدريگي به کفش دارد
رييس کميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه بر اساس فرمان مقام معظم رهبري همه قوا بايد با مفسدان اقتصادي مبارزه کنند، نگران بودن برخي مخالفان دولت نهم را نشانه اين دانست که ريگي به کفش آنان است.
علي شاهرخي در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا، با انتقاد از افرادي که درباره اعلام اسامي مفسدان اقتصادي از سوي رييس جمهوري، مانع تراشي مي‌کنند، گفت: بر اساس فرمان مقام معظم رهبري همه قوا بايد با مفسدان اقتصادي مبارزه کنند که در اين راستا جلساتي نيز با هم داشتند و گزارش هايي به آنان داده شد.
شاهرخي تاکيد کرد: منطقي است که براي دنبال کردن فرمان رهبر معظم انقلاب براي مبارزه با فساد همه دست اندرکاران سه قوه وارد عمل شوند و با ارائه مدارک و اسناد خود در اين راستا اقدام کنند.
رييس کميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه "هر که نگران اعلام نام مفسدان اقتصادي باشد، ريگي به کفش دارد"، ادامه داد: هر کسي در اين زمينه اعلام نگراني کند، خود را لو داده است. بنابراين اگر کسي به آنان وصل نيست چه ترسي بايد داشته باشند؟
وي با مثبت دانستن نفس اعلام اسامي مفسدان اقتصادي از سوي دولت نهم اضافه کرد: مردم بايد مفسدان اقتصادي را بشناسند و بدانند که آنان به کدام سوي انتخابات متمايل هستند، به اين گونه مي توانند انتخاب درستي براي انتخابات آتي رياست جمهوري داشته باشند.
شاهرخي با بيان اينکه "مفسدان اقتصادي هميشه به دنبال منافع خود هستند"، گفت: با معرفي آنان نامزدهاي ديگر نيز مي دانند که بايد از ورود آنان در دايره نزديک به خود جلوگيري کنند و اگر با تمام اين حرف ها، باز هم مفسدان اقتصادي در اطراف يک نامزد مي گشتند، با واکنش منفي مردم روبرو مي شوند.
نماينده مردم کوهدشت در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: مفسدان اقتصادي در اخلال‌هاي ايجاد شده در اقتصاد کشور دخيل هستند.

**فعال دانشجويي:اعلام اسامي مفسدان اقتصادي وظيفه ذاتي رييس جمهوري است
دبير شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي تهران با تاکيد بر اينکه مخالفان دولت نهم براي زير سوال بردن نگاه عدالت محور دولت به هر وسيله‌اي متوسل مي شوند، اعلام مفاسد اقتصادي را جزو يکي از وظايف ذاتي رييس جمهور خواند.
احسان ياوري در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا، با اشاره به جوسازي برخي مخالفان دولت نهم درباره اينکه رييس جمهوري حق ندارد اسامي مفسدان اقتصادي را اعلام کند، گفت: چرا رييس جمهوري به عنوان بالاترين مقام اجرايي کشور حق ندارد براي معرفي افرادي که از بيت المال و جايگاه خود سوء استفاده کرده اند، نام ببرد و زمينه را براي پيگيري هاي بعدي قوه قضائيه فراهم کند؟
ياوري با بيان اينکه "اعلام اسامي مفسدان اقتصادي وظيفه ذاتي رييس جمهوري است"، اضافه کرد: متاسفانه مشکل در اينجاست که دولت‌هاي قبلي در اين زمينه فعاليت خاصي نداشتند و به همين دليل مفاسد اداري در زمان دولت‌هاي قبلي ريشه دواندند.
وي با اشاره به قاطعيت دولت نهم در برخورد با مفاسد اداري و اقتصادي ادامه داد: بسياري، منافع خود را در خطر مي بينند و به همين دليل دست به فضاسازي مي زنند.
دبير شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي تهران خاطرنشان کرد: برخي مي خواهند به هر حربه‌اي متوسل شوند تا جلوه عدالت محوري دولت نهم را زير سوال ببرند و فضاسازي‌هاي اخير نيز در همين راستاست.
وي با ذکر اين نکته که مردم منتظر افشاگري رئيس جمهور در مناظره‌ها و سخنراني‌ها هستند، فرافکني‌هاي اخير درباره اعلام نام مفاسد افتصادي را در راستاي جلوگيري از ادامه فعاليت دولت نهم دانست.

**يک کارشناس مسائل حقوقي: دولت نهم عرصه را بر آقازاده‌ها تنگ کرد

دبير کل شوراي عالي خواهران مسلمان با اشاره به موفقيت هاي دولت نهم در مبارزه با مفاسد اقتصادي تاکيد کرد که اين دولت عرصه را بر آقازاده ها تنگ کرده است.
دکتر عاطفه سمايي در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا، درباره علل مخالفت برخي با اعلام اسامي مفسدان اقتصادي از طرف دولت، اظهار داشت: اين مخالفت ها علل متفاوتي دارند. عده‌اي مخالفند و ارائه اسامي و رسيدگي به پرونده آنان را وظيفه قوه قضاييه مي دانند که بايد به آنان گفت آري طبق تبصره 3 الحاقي مورخه 24/3/85 ماده 188 از قانون آيين دادرسي در مورد محکوميت قطعي مفسدان اقتصادي اين وظيفه به شما واگذار شد که تاکنون حرکت شايسته‌اي در معرفي اين اسامي صورت نگرفته و اين تسامح نه به صلاح نظام است و نه توجيه پذير.
سماعي ادامه داد: برخي ديگر نيز تفسيرهايشان مرض آلوده است و واقفند که اين حرکت دولت منجر به رسوايي هيمنه و ظاهر پوشالي آنان مي‌شود که اين امر براي آنان در ايام انتخابات نگران کننده است.
وي با بيان اينکه "اينان تا چندي پيش، تمام توان خويش را براي تخريب برنامه هاي دولت به کار بستند و اين مخالفت از جنس معاندت پيشين است"، افزود: اين افراد مي دانند دولت نهم دقيقا بر اين نکته اشراف پيدا کرد که علت به بن بست رسيدن برنامه هاي اقتصادي چيست فلذا با اصالت بخشيدن به پژوهش هاي بنيادي و کاربردي و توسعه فناوري و برنامه هاي آموزشي و حرفه اي و دادن اطلاعات شفاف و مفيد و تقويت قدرت انتخاب در ميان جامعه، باور "ما مي توانيم" را محقق ساخت و عرصه را بر روابط حاکم بر بازار فرايندها و فرهنگ آقازاده‌ها تنگ کرد آنچنان که زمين و آسمانشان به هم نزديک شد و نفس کشيدن بر آقازاده ها سخت آمد.
وي با اشاره به تعبير برخي افراد نسبت به فعاليت هاي اقتصادي دولت که آن را گداپروري خوانده اند، اظهار داشت: دولت نهم با ايجاد بازارهاي مفقوده، شکاف عريض و طويل عرضه و تقاضا را که ناشي از فقدان بازارهاي ريسک و نسيه بود، با بيمه هاي اجتماعي براي پوشش اين ريسک ها و اعطاي وام هاي متعددخاتمه بخشيد.
دبير کل شوراي عالي خواهران مسلمان ادامه داد: گروهي که همواره معتقد بودند نبايد به ترکيب بازار دست زد چرا که به هم خوردن فاصله هاي طبقاتي، مدعيان حق به جانب را از طبقه متوسط و فقير تربيت مي کند که عرصه را براي فعاليت به اصطلاح خواص مفت خور تنگ مي کند، زبان به طعن و انتقاد گشودند و برنامه هاي اقتصادي دولت را تعبير به گداپروري داشتند!
سماعي با تاکيد بر اينکه "دولت نهم در مظان اتهام اين به اصطلاح تئوريسين هاي اقتصادي قرار مي گيرد"، درباره دليل اين امر حاطرنشان کرد:دولت نهم با رانت خواري و سوء استفاده از قدرت که به فعاليت هاي مستقيما غير مولد منتهي مي شود، مبارزه کرد زيرا نخواست و نگذاشت که دولت، تحت تسلط گروه‌هاي خاص ذينفع قرار گيرد که با دنبال کردن منافع خاصي، علايق بخشي محدود و تنگ نظر را مطالبه کرده و مانع پيگيري سياست‌هاي بهينه مي‌شوند.
وي در پايان تاکيد کرد: جنس مخالفت با اعلام اسامي مفسدان اقتصادي از جنس فوق است.


**فعال دانشجويي: رييس جمهوري همين امشب مفسدان اقتصادي را معرفي کند
مسئول بسيج دانشجويي دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران با اشاره به ترس منتقدان دولت از اينکه رييس جمهوري اسامي مفسدان اقتصادي را اعلام کند، مناظره امشب را بهترين فرصت براي آگاه کردن مردم درباره واقعيت اين افراد دانست.
اميرحسين ثابتي در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا، با اشاره به قصد دکتر احمدي نژاد مبني بر اعلام اسامي برخي مفسدان اقتصادي و جوسازي هاي بعدي رسانه هاي مخالف دولت در اين زمينه، گفت: رييس جمهوري فرصت هاي باقي مانده را از دست ندهد و در مناظره امشب مفسدان اقتصادي را معرفي کند چرا که براي مردم آگاهي دهنده است.
ثابتي واکنش مخالفان دولت و رسانه هاي وابسته به آنان را نشانه اي مبني بر حق بودن سخنان دکتر احمدي نژاد دانست و اظهار داشت: اين تقلاها و تلاش ها بيش از هر چيز به ما در شناخت منبع اصلي فساد در کشور و عوامل آن و وابستگي هاي سياسي کمک مي کند.
به گفته او، اعلام نام مفسدان اقتصادي از سوي دولت نهم مسبوق به سابقه است به طوري که دکتر احمدي نژاد در سفر فروردين ماه سال گذشته به شهر قم اشاره هايي به واردات سيگار کرد و هنگامي که مردم از او خواستند به طور مشخص به نام افراد و گروه هاي مرتبط با اين مسئله اشاره کند، به آنان پاسخ داد که تا همين مقدار نيز ببينيد فردا صداي جيغ بنفش چه کساني بلند مي شود.
ثابتي در ادامه با بيان اينکه "گروهي که هم اکنون نامزد مد نظر آنان در اين دور از انتخابات رياست جمهوري نيز حضور دارد، اعتراض هاي شديدي درباره موضوع سيگار ابراز داشتند" به پيگيري‌هاي بعدي رسانه ها در اين زمينه اشاره کرد که سبب روشن شدن موضوع شد.
وي تاکيد کرد: رييس جمهوري مي خواهد مانع افرادي شود که با پشتوانه هاي سياسي سوء استفاده هاي کلاني مي کنند و به جاي صيانت از امانت در آن خيانت مي کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا